Enja Jyrkinen OX2:n Financial Manageriksi

joulukuu 8, 2023, 10:00

Enja Jyrkinen aloitti OX2:lla Financial Managerina syyskuussa. Hän toimii tiimissä, joka vastaa tuulipuistojen teknisestä ja kaupallisesta hallinnoinnista.

Jyrkisen tehtäviin kuuluu muun muassa tuulipuistojen kirjanpito, kuukausiraportointi, viranomaisilmoitusten laatiminen sekä tilinpäätöksistä huolehtiminen. Tällä hetkellä hänen työpöydältänsä löytyy kolme tuulipuistoa. “Uusi työni OX2:lla on alkanut Kröpulnin ja Storbackenin tuulipuistojen parissa. Puistot ovat OX2:n rakennuttamia, ja ne valmistuivat vuonna 2021. Lisäksi olen mukana Mörknässkogenin pian valmistuvassa tuulipuistossa”, Jyrkinen kertoo.

Ennen OX2:ta Jyrkinen toimi kirjanpitopäällikkönä laiva-agentuuritoimintaa harjoittavassa yrityksessä. Sitä ennen hän on ollut töissä tilitoimistoissa kirjanpitäjänä sekä toimistopäällikkönä. Koulutukseltaan Jyrkinen on tradenomi.

Uusien haasteiden pariin hän päätyi entisen kollegansa vinkistä. “OX2:lla aiemmin aloittanut entinen työkaverini kertoi minulle avoimesta paikasta. Työtehtävät kuulostivat kiinnostavilta ja kollegan suositus oli niin vakuuttava, joten päätin laittaa hakemuksen vetämään”, Jyrkinen kertoo ja jatkaa: “Minulle oli myös tärkeää, että työpaikalla on hyvä ilmapiiri ja pääsen toimimaan kansainvälisessä ympäristössä. Ilokseni nämäkin toiveet toteutuvat OX2:lla.”

Nyt Jyrkisellä on takanaan noin kolme kuukautta OX2:lla. Hän kertoo, että on ollut innostavaa perehtyä täysin uuteen alaan sekä oppia millaisia erityispiirteitä tuulipuistojen taloushallintoon liittyy: “Omaa ammattitaitoa pystyy viemään valtavasti eteenpäin, kun pääsee tekemään asioita, joista ei ole aikaisempaa kokemusta. Uusia tuttavuuksia ovat olleet esimerkiksi sähkö- ja kiinteistöveroilmoitukset. On myös ollut kiinnostavaa tutustua asiakkaisiin ja heidän tarpeisiinsa.”

Kommelluksiltakaan ei ensimmäisen syksyn aikana ole vältytty: “Tuulivoima-alalla, kuten muillakin aloilla, käytetään paljon lyhenteitä, ja niiden haltuunotto on vienyt oman aikansa. Matkan varrelle on mahtunut myös muutama kollegoitani huvittanut kömmähdys, kun tulkitsin termejä aluksi turhankin kirjaimellisesti”, Jyrkinen naurahtaa.

OX2:n missio on lisätä uusiutuvan energian saatavuutta. Mistä saat itse energiaa työn ulkopuolella?

“Työn ulkopuolella saan energiaa touhuilemalla taaperoni kanssa sekä viettämällä aikaa perheen ja ystävien kanssa. Myös metsälenkit koiran kanssa lataavat hyvin akkuja.”