Joulun taika toi tuulivoiman Maalahteen

tammikuu 1, 2019, 09:57
 Artikkelit

Tarvitaan vain vahva visio ja vähän jouluntaikaa, niin isoja asioita alkaa tapahtua. Näin käynnistyi tuulivoimapuiston suunnittelu Maalahteen Pohjanmaalle. Idean käynnistäjä Ingmar Sjöblad yhtiökumppaneineen on erittäin tyytyväinen yhteistyöhön hanketta vetävän OX2:n kanssa. Hanke on osa Pohjoismaiden suurinta, ilman julkisia tukia rakennettavaa tuulivoimapuistoa.

Ingmar Sjöblad oli juuri muuttanut perheineen takaisin Suomeen kahdenkymmenen Aasiassa vietetyn vuoden jälkeen, kun hän sai kuulla mahdollisista tuulivoimahankkeista kotiseudullaan Pohjanmaalla. Joulutervehdykselle tullut naapuri kertoi, että useampikin ulkomainen tuulivoiman kehittäjä oli ollut yhteydessä maanomistajiin. Sjöbladilla itsellään on pitkä kansainvälinen kokemus energia-alasta ja hän päätti käynnistää tuulivoimahankkeen paikallisin voimin.

Ingmar Sjöblad käynnisti Maalahden tuulivoimahankkeen

– Ajattelin, ettei se nyt niin hankalaa voi olla, Ingmar Sjöblad kertoo mietteistään jouluna 2012. Hän oli yhteydessä muihin alueen noin 80 maanomistajaan ja sai heidät ajatuksen taakse. Maalahden kuntakin suhtautui lupahankkeeseen myönteisesti.

Matkassa on kuitenkin ollut myös haasteita. Työ helpottui huomattavasti, kun OX2 tuli mukaan auttamaan lupaprosessissa sekä vastaamaan tuulimittausten toteuttamisesta ja sähköverkkoliitynnän suunnittelusta.

Hankkeen osayleiskaava on hyväksytty kahteen kertaan, toinen kierros tehtiin tekniikan kehittymisen takia. Kummastakaan kaavakierroksesta ei ole tullut yhtään valitusta, mikä kertoo paikallisten myönteisestä suhtautumisesta.

– Alussa oli tietysti joitain, jotka olivat epäileviä, mutta suurin osa paikallisista on suhtautunut positiivisesti. Olemme puhuneet hankkeesta paljon. Uskon, että avoimella dialogilla on ollut iso merkitys, sekä sillä, että hankkeella oli paikalliset käynnistäjät, Sjöblad pohtii keväällä 2019.

Lokakuussa 2018 OX2 teki sopimuksen hankkeen rakentamisesta Ikean kanssa ja Långmossan seitsemän tuulivoimalan hanke valmistuu vuoden 2019 loppuun mennessä. Maalahden Ribäckeniin tulee lisäksi viisi voimalaa. IKEA rakennuttaa Suomeen neljä uutta tuulivoimapuistoa ja pyrkii energiaomavaraisuuteen vuonna 2020.

– Nyt tuntuu tosi hyvältä! Yhteistyö OX2:n kanssa on sujunut todella hyvin, Ingmar Sjöblad kertoo. Meillä on yhteinen halu toteuttaa Långmossan tuulivoimahanke, siksi keskitymme yhdessä ratkaisujen löytämiseen, emme virheiden etsimiseen.

Sjöbladin mukaan OX2:lla on selkeä käsitys uusiutuvan energian yritysnäkymistä ja työskentelee sen eteen hyvin ammattitaitoisesti.

Tiedot projektista

Jouttikallion tuulipuisto (20,7 MW) Suomessa.