Juha Kärnästä OX2:n Transaction Associate

helmikuu 6, 2023, 09:26

KTM Juha Kärnä aloitti marraskuussa Transaction Associatena OX2:n transaktiotiimissä. Tiimin tehtävänä on ostaa kehitysvaiheessa olevia tuuli- ja aurinkovoimahankkeita sekä myydä OX2:n kehittämät hankkeet sijoittajille, energiayhtiöille ja muille suurille yrityksille, jotka haluavat olla mukana toteuttamassa energiamurrosta.

“Tiimimme on vastuussa uusiutuvan energian hankkeiden osto- ja myyntiprosessista, joista kumpaankin liittyy omat erityiset työvaiheensa. Ostoprosessien keskiössä ovat muun muassa kehityshankkeen tulevaisuuden arvon arviointi, riskien hahmottaminen ja due diligence prosessin hallinnointi. Myyntipuolella oleellisia asioita ovat puolestaan sijoittajakeskustelut, kauppasopimusneuvottelut sekä neuvottelut rakennuttajien ja voimalavalmistajien kanssa”, Kärnä kuvaa.

Kärnä siirtyi OX2:lle KPGM:ltä, jossa hän työskenteli Corporate Finance -tiimissä erilaisten yritys- ja rahoitusjärjestelytoimeksiantojen parissa. Uusien tuulien pariin hänet innosti ajatus pitkäjänteisemmästä työskentelystä alalla, joka menee jatkuvasti eteenpäin.

“Energia-ala on jo pidempään ollut murroksessa. OX2:lla saan näköalapaikalta seurata tätä murrosta ja uusiutuvan energian kasvua sekä edesauttaa ilmastonmuutoksen hillintää. On hienoa päästä näkemään oma työnjälki tässä kokonaisuudessa pidemmällä aikavälillä”, Kärnä sanoo.

Kärnä on ollut erittäin tyytyväinen ensimmäisiin kuukausiinsa uusissa tehtävissään. “Uuden alan opettelu on ollut mielenkiintoista ja sopivalla tavalla haastavaa. Olen päässyt heti mukaan sekä tuuli- että aurinkovoimahankkeisiin liittyviin ostoprosesseihin”, Kärnä sanoo ja jatkaa: “On myös ollut ilo huomata, miten mukava ilmapiiri OX2:lla on. Kiitos tästä kuuluu uusille kollegoilleni niin Suomessa kuin Ruotsissa”.

Vapaa-ajalla Kärnään – kuten Kärnän sanoin myös suurimpaan osaan muistakin helsinkiläisistä – voi törmätä tällä hetkellä hiihtoladulla. “Innostuin monien tavoin hiihdosta viime talvena ja tavoitteenani on tänä vuonna osallistua Finlandia-hiihtoon. Sen jälkeen voinkin ripustaa sukset naulakkoon ja miettiä seuraavaa, miellyttävämpää lajia”, Kärnä naurahtaa.

OX2:n missio on lisätä uusiutuvan energian saatavuutta. Mistä saat itse energiaa työn ulkopuolella?

“Saan energiaa liikunnan lisäksi kaikenlaisista elämyksistä. Esimerkiksi avantouinti sekä erilaiset urheilutapahtumat ja kulttuurispektaakkelit antavat minulle virtaa arjessa.”