Jukka Aalto nimitetty OX2:n hankintapäälliköksi

elokuu 26, 2021, 13:25

Insinööri AMK Jukka Aalto aloitti OX2:n hankintapäällikkönä huhtikuussa. Hänen työnsä käynnistyi Lestijärven hankkeessa, joka tulee valmistuessaan olemaan Suomen suurin tuulipuisto.

Aalto toimii tuulivoimayhtiön rajapinnassa voimalatoimittajien ja urakoitsijoiden suuntaan. Luvitusvaiheen valmistuttua tuulivoimahankkeessa alkaa realisaatiovaihe, jossa Aalto kilpailuttaa ja neuvottelee voimaloiden toimitus-, asennus- ja kunnossapitosopimuksia sekä urakkasopimuksia ja vakuutuksia uusille tuulivoimahankkeille.

”Nykyiset markkinaehtoisesti toteutettavat hankkeet vaativat erittäin syvää alakohtaista osaamista toimittajien kilpailuttamisessa ja teknologian optimoinnissa. OX2:n kohdalla osaaminen on tuottanut useita erittäin onnistuneita hankkeita”, kertoo Aalto.

Aalto on enimmäkseen tehnyt töitä tuulivoiman parissa, mutta myös erilaiset energiavarastoratkaisut ovat tulleet tutuiksi. ”Olen toiminut tuulivoimalavalmistajan myyntitiimissä ja juuri ennen OX2:lle tuloa vastasin Flexensillä liiketoiminnan kehittämisestä. Kokemuksesta toisella puolella pöytää on hyvin paljon hyötyä tässä tehtävässä.”

”Tuulivoimalat ovat tehokkaampia, isompia ja tuottavampia nyt kuin vain kaksi vuotta sitten. Lyhyessä ajassa on tapahtunut selkeä teknologinen harppaus”, Aalto analysoi palattuaan takaisin tuulivoiman pariin.

Aallon työpöydällä oleva Lestijärven tuulipuistohanke käsittää 70 tuulivoimalaa, joiden yhteenlaskettu kokonaisteho on noin 400 megawattia. Tuulipuiston arvioidaan valmistuvan 2024, ja sen rakentaminen alkaa loppuvuodesta 2021. Valmistuttuaan tuulipuiston vuosittainen energiantuotanto on noin 1,4 terawattituntia, joka vastaa noin kahta prosenttia koko Suomen sähköntuotannosta. Tuulipuisto rakennetaan markkinaehtoisesti, ilman valtion tukea. Hanke tulee tuottamaan Lestijärven kunnalle kiinteistöveroa vuosittain enimmillään noin 2,5 miljoonaa euroa. Puolen miljardin investoinnista ennakoidaan jäävän talousalueelle noin 20 prosenttia kokonaissummasta.

OX2:n slogan on Energiamme ei lopu koskaan. Toisin kuin tuulen, työntekijän energia ei ole ehtymätön. Mistä saat Jukka itse energiaa työn ulkopuolella?

”Saan energiaa viettämällä aikaa vilkkaan pienen poikani kanssa. Hän saa ajatukseni irti työasioista ja hänen kanssaan aika ei koskaan käy pitkäksi.”