Lauri Laitila nimitetty OX2:n maankäyttöpäälliköksi

toukokuu 23, 2023, 09:40

Lauri Laitila aloitti OX2:n maankäyttöpäällikkönä maaliskuussa. Hänen tehtävänään on neuvotella ja solmia maankäyttö- ja vuokrasopimuksia uusiutuvan energian hankkeisiin tarvittavista alueista.

“Toimin työssäni tiiviissä yhteistyössä eri sidosryhmien ja maanomistajien kanssa. Avoin ja aktiivinen kommunikointi onkin olennainen osa tuuli- ja aurinkovoimapuistojemme kehitystä. On tärkeää, että kaikkien osapuolten näkökulmia kuullaan ja meillä on luottamukselliset suhteet kumppaneihimme”, Laitila sanoo.

Tällä hetkellä Laitila työskentelee tuulivoimahanke Kettukangas-Hanhikankaan sekä merituulivoimahanke Hallan maankäyttöasioiden parissa. Lisäksi hän avustaa Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevassa Rajamäenkylän tulivoimahankkeessa. Tehtävät hoituvat Helsingin toimistolta käsin.

Koulutukseltaan Laitila on akvaattisten tieteiden maisteri. Myös aiemman uransa hän on tehnyt pitkälti ympäristöalalla. Ennen OX2:lle siirtymistään Laitila toimi Suomen riistakeskuksessa kosteikkosuunnittelijana. Lisäksi hän on työskennellyt muun muassa Suomen ympäristökeskuksen VELMU-ohjelmassa tutkimusavustajana. Ohjelman tavoitteena on kerätä tietoa Suomen merialueilla esiintyvistä luontotyypeistä ja lajeista.

“VELMU:n tuloksia hyödynnetään nykyään esimerkiksi merituulipuistojen suunnittelussa, joten aiempi urani kietoutuu osin myös tämänhetkiseen työhöni”, Laitila kertoo.

OX2:lle Laitila hakeutui uusien oppien sekä yhteiskunnallisesti ajankohtaisen toimenkuvan perässä: “Haluan olla mukana vauhdittamassa energiamurroksen toteutumista. Tehtävässäni pääsen edistämään uusiutuvan energian hankkeita, jotka ovat olennaisessa osassa ilmastonmuutoksen hillitsemisessä.”

Ensimmäiset kuukaudet tuoreena maankäyttöpäällikkönä ovat sujuneet mukavasti: “On ollut ilo huomata, miten innolla moni maanomistaja lähtee kanssamme edistämään kestävämpää tulevaisuutta”, Laitila sanoo ja jatkaa: “OX2:lla on lisäksi mahtavan yhteisöllinen henki sekä aito tekemisen meininki. Olin jo aiemmin kuullut paljon hyvää yrityksen työilmapiiristä ja toimintatavoista, joten on ollut hienoa todistaa näitä asioita nyt myös käytännössä.”

OX2:n missio on lisätä uusiutuvan energian saatavuutta. Mistä saat itse energiaa työn ulkopuolella?

“Vaimoni ja mäyräkoiriemme kanssa vietetystä yhteisestä ajasta. Myös luonnossa liikkuminen tuo minulle energiaa ympäri vuoden. Kesäisin vapaa-aikani kuluukin pitkälti kalastaessa järvillä ja merellä. Syksyllä tykkään puolestaan metsästää, sienestää ja marjastaa.”