Marco Mendesistä OX2:n hankintapäällikkö

kesäkuu 12, 2023, 12:30

Marco Mendes aloitti OX2:n hankintapäällikkönä helmikuussa. Hän työskentelee OX2:n eri puolilla Eurooppaa sijaitseviin tuulivoima-, aurinkovoima- ja energiavarastohankkeisiin liittyvien hankintojen parissa.

Tällä hetkellä Mendes työskentelee Suomessa sijaitsevassa energiavarastohankkeessa, Ruotsissa sijaitsevassa maatuulivoimahankkeessa sekä Espanjassa sijaitsevassa aurinkovoimahankkeessa.

“Työni ovat alkaneet muuntajahankintojen parissa, mutta jatkossa toimenkuvani käsittää kaikki tuulipuistojen infrastruktuuriin kuuluvat hankinnat lukuun ottamatta itse voimaloita. Tuulipuistoissa tällaisia ovat muuntajien lisäksi esimerkiksi tiet, nostoalueet, voimaloiden perustukset, voimajohdot sekä sähköasemat. Tulevaisuudessa vastaan erilaisista infraan liittyvistä hankinnoista myös aurinkovoima- ja energiavarastohankkeissa”, Mendes kuvaa.

Hankintatehtävät energia-alalla ovat Mendesille hyvinkin tuttuja jo aiemmalta urapolulta. Ennen OX2:lle siirtymistään hän vastasi strategisista hankinnoista kotimaisessa energiamarkkinoille ratkaisuja toimittavassa yhtiössä. Työnkuvaan kuuluivat muun muassa sähkönjakeluun, aurinkovoimaan, energian varastointijärjestelmiin ja Power-to-X -teknologioihin liittyvät hankinnat. Koulutukseltaan Marco Mendes on sähköinsinööri.

OX2:lle hän päätti hakeutua uusien tuulien perässä: “Halusin jatkaa työskentelyä uusiutuvien energialähteiden kanssa, sillä se on minun tapani taistella ilmastonmuutosta vastaan. OX2 vakuutti minut yhtiönä ja koen, että täällä hyödynnetään rohkeasti uusia teknologioita kestävämmän tulevaisuuden edistämiseksi”, Mendes sanoo.

Mendes on ollut OX2:lla erityisen iloinen uusista kollegoistaan sekä yhtiön avoimesta ilmapiiristä. Vaasan toimistolla työskentelevää hankintapäällikköä motivoi myös OX2:n jatkuva kasvu: “Ensimmäisten kuukausien aikana olen päässyt todistamaan muun muassa toimintamme laajentumista Australiaan sekä aurinkovoimahankkeiden käynnistymistä Virossa”.

OX2:n missio on lisätä uusiutuvan energian saatavuutta. Mistä saat itse energiaa työn ulkopuolella?

“Luonnosta, kissoistani ja jalkapallon pelaamisesta. Nautin vapaa-ajallani myös moottoripyöräilystä sekä kaikenlaisesta puuhastelusta aina remontoinnista 3D-printtaukseen.”