Markku Järvelästä OX2:n aurinkovoiman projekti-insinööri

maaliskuu 6, 2024, 15:00

Markku Järvelä aloitti uudessa tehtävässään OX2:lla tammikuussa. Järvelän vastuulla on aurinkovoimahankkeiden tekninen suunnittelu hankekehityksen eri vaiheissa.

Järvelän tehtävänä on muun muassa arvioida potentiaalisten hankealueiden kapasiteetti ja energiatuotanto, laatia kustannuslaskelmia sekä tunnistaa hankkeiden teknisiä erityispiirteitä. Projekti-insinööri on keskeisessä roolissa aina hankekehityksen alkumetreiltä saakka.

“Hankekehityksen alussa olen esimerkiksi mukana toteuttamassa auringonsäteilymittauksia ja lähempänä rakentamisvaihetta osallistun teknisten hankintojen, kuten paneeleiden ja kaapeleiden, valintaan”, Järvelä kertoo.

Järvelä toimii teknisenä asiantuntijana kaikissa yhtiön Suomeen sijoittuvissa aurinkovoimahankkeissa. Juuri nyt hän tekee tiiviisti töitä Marttilassa sijaitsevan Kantinkulman hankkeen parissa. “Kantinkulman hanke on yksi pisimmälle edenneistä aurinkovoimahankkeistamme. Siellä luvituksen on määrä valmistua tämän vuoden aikana, ja rakennustyöt voisivat alkaa ensi vuonna”, Järvelä kuvaa.

Järvelällä on takanaan pitkä historia aurinkovoiman parissa. Hän on aiemmin työskennellyt muun muassa aurinkosähköinvertterien tuotekehityksen parissa sekä tutkijana Tampereen yliopistolla.

Koulutukseltaan aurinkovoimatiimin uusin vahvistus on tekniikan tohtori. Viime syksynä väitellyt Järvelä käsitteli väitöskirjassaan niin kutsutun pilvivahvistusilmiön vaikutuksia aurinkosähkön tuotantoon. Pilvivahvistusilmiön vuoksi auringon säteily voi puolipilvisellä säällä olla merkittävästi voimakkaampi kuin pilvettömällä säällä: “Aurinkovoiman suunnittelun kannalta on tärkeää paremmin ymmärtää ilmiötä ja sen vaikutuksia aurinkovoimalaitosten toimintaan. On hienoa, että uudessa tehtävässäni pääsen hyödyntämään tutkimaani tietoa myös käytännössä”.

Aurinkovoima on maailmanlaajuisesti yksi nopeimmin kasvavista energiamuodoista. Järvelää alalla innostaa sen jatkuva kehitys. Hän kuvaa, että aurinkopaneelien hyötysuhde ja teho kasvavat tasaisesti, mutta aina toisinaan kehityksessä tapahtuu nopeitakin harppauksia: “Hyvänä esimerkkinä ovat kaksipuoleiset aurinkopaneelit, jossa voidaan hyödyntää myös paneelin selkäpuolelle osuva säteily. Nämä ovat yleistyneet todella nopeasti viime vuosina”.

Vuoden alussa OX2:lla aloittanut Järvelä kuvaa ensimmäisiä kuukausiaan uudessa tehtävässään antoisiksi. “Vaikka olen ollut aurinkosähköalalla pitkään, koen jo nyt oppineeni OX2:lla paljon uutta. Täällä on paljon hyvää osaamista ja mukava työilmapiiri, joten viihtyminen on ollut helppoa”, Järvelä iloitsee.

OX2:n missio on lisätä uusiutuvan energian saatavuutta. Mistä saat itse energiaa työn ulkopuolella?

“Minulla on kaksi pientä lasta, joiden kanssa leikkiminen irrottaa hyvin ajatukset pois töistä. Jos onnistun järjestämään itselleni omaa aikaa, niin lähden mielelläni pyöräilemään tai kalastamaan.”