OX2 ja Tuulialfa sopimukseen kuuden tuulivoimahankkeen kehittämisestä ja rakentamisesta

toukokuu 31, 2023, 10:00

Uusiutuvan energian yhtiö OX2 on allekirjoittanut sopimuksen Tuulialfan kanssa yhteensä noin 1200 megawatin maatuulivoimaportfolion kehittämisestä ja rakentamisesta Pohjois-Pohjanmaalle ja Lappiin. Sopimus kattaa kuusi tuulivoimahanketta, joihin on tarkoitus rakentaa yhteensä noin 150 tuulivoimalaa.

Sopimukseen kuuluvien hankkeiden odotetaan olevan investointivalmiudessa vuosien 2025–2028 välisenä aikana. Hankkeet sijaitsevat Utajärvellä, Pudasjärvellä, Oulussa, Kittilässä ja Kuusamossa. Sopimukseen kuuluvat hankkeet ovat suurelta osin kaavoitusvaiheessa, jolloin ne luetaan mukaan OX2:n hankeportfolioon.

”Fingridin ennusteen mukaan vuoteen 2030 mennessä sähkönkulutus tulee kasvamaan Suomessa 82 terawattitunnista 136 terawattituntiin. Hankekokonaisuus vastaa osaltaan tulevaisuuden sähkönkulutuksen luomaan kasvavaan tarpeeseen ja vahvistaa entisestään meidän noin viiden gigawatin maatuulivoiman hankesalkkuamme”, kertoo OX2:n maatuulivoiman hankekehitysjohtaja Veli-Pekka Alkula.

”Olemme hyvin tyytyväisiä pitkäaikaisesta sopimuksesta Euroopan merkittävimmän maatuulivoimarakentajan kanssa. Yhteistyö täydentää erinomaisella tavalla Tuulialfan osaamista. Nyt pääsemme OX2:n kanssa jo hankkeiden luvitusvaiheessa valmistelemaan myös hankkeiden rakentamis- ja tuotantovaihetta. Tämä nopeuttaa hankkeiden etenemistä toimiviksi tuulipuistoiksi, jotka hyödyttävät alueita ja yhteiskuntaa”, toteaa Tuulialfan toimitusjohtaja Antti Tanskanen.

Sopimuksen mukaisesti Tuulialfa vastaa hankkeiden kehittämisestä ja OX2 hankkeiden rahoituksesta, hankinnoista, rakentamisesta sekä operoinnista. Osapuolilla on kehitteillä myös Turkkiselän hanke Vaalassa.

Tuulialfa Oy lyhyesti:

Tuulialfa kehittää kotimaista uusiutuvaa energiantuotantoa. Yhtiön tavoitteena on tukea maamme energiaomavaraisuutta sekä vastuullisempaa tulevaisuutta. Tuulialfan toimialueena on koko Suomi.

Lisätietoja:

Maatuulivoiman hankekehitysjohtaja Veli-Pekka Alkula, OX2, veli-pekka.alkula@ox2.com, p. +358 50 338 9379

Toimitusjohtaja Antti Tanskanen, Tuulialfa Oy, antti.tanskanen@tuulialfa.fi, p.+358 44 977 0409