OX2:n Pohjanlahden merituulivoimahankkeiden kumppaniksi IKEA-konsernin sijoitusyhtiö Ingka Investments

toukokuu 12, 2023, 08:45

Uusiutuvan energian yhtiö OX2 on sopinut ruotsalaisen IKEA-tavarataloketjun sijoitusyhtiö Ingka Investmentsin kanssa yhteistyökumppanuudesta Suomen merituulihankkeiden osalta. Kyseessä olevat OX2:n Halla, Laine ja Tyrsky-merituulivoimahankkeet sijoittuvat Pohjanlahdelle Suomen talousvyöhykkeelle.

OX2:n ja IKEA-konsernin omistavan Ingka Groupin sijoitusyhtiön torstaina allekirjoittaman yhteistyösopimuksen myötä OX2 myy 49 % omistusosuuden hankkeista Ingka Investmentsille. Sopimuksen arvo on 30 miljoonaa euroa.

Suomen talousvyöhykealueelle sijoittuvien Halla, Laine ja Tyrsky-hankkeiden yhteenlaskettu potentiaalinen sähköntuotantokapasiteetti on 29 TWh, joka vastaisi kolmannesta Suomen sähkönkulutuksesta vuonna 2022. Tavoitteena on aloittaa merituulivoimapuistojen sähköntuotanto 2030-luvun vaihteessa. OX2 on aloittanut Halla- ja Laine-hankkeiden kehittämisen neljä vuotta sitten ja sai ensimmäisenä yhtiönä tutkimusluvat Valtioneuvostolta merituulivoimahankkeilleen. Ne ovat OX2:n pisimmälle edenneet merituulivoimahankkeet Suomessa, ja niillä on mahdollisuus valmistua varhaisimmassa vaiheessa.

”Suomessa on valtava merituulivoiman potentiaali, jolla voidaan tuottaa sähköä Suomen kasvaviin energiatarpeisiin. Nyt solmittu sopimus varmistaa sen, että voimme yhdessä lisätä hinnaltaan kilpailukykyisen uusiutuvan energian tuotantoa, kasvattaa energiaomavaraisuutta sekä mahdollistaa uusiutuvaa sähköä tarvitsevia teollisia hankkeita Suomessa. IKEA ja Ingka Investments on OX2:lle tuttu kumppani, jonka kanssa OX2 on tehnyt ja tekee yhteistyötä niin Suomessa kuin Ruotsissa ”, sanoo OX2:n Suomen maajohtaja Teemu Loikkanen.

OX2:n Suomen merituulivoimahankkeissa tehdään tällä hetkellä ympäristövaikutusten arviointia, teknistä suunnittelua ja valmistellaan hankkeiden toteuttamiseen tarvittavia lupaprosesseja. Lisäksi on aloitettu yhteistyö merituulivoimahankkeiden paikallisten yhteistyötahojen kanssa. Yhteistyösopimuksen myötä hankkeiden tulevat kehityskulut jaetaan OX2:n ja Ingka Investmentsin uusien omistusosuuksien mukaisesti.

“Tämä nostaa uusiutuvan energian panostuksemme Suomessa uudelle tasolle. Teollisen mittakaavan merituulivoima tuottaa kotimaisen uusiutuvan energian myötä myös varmuutta ja vakautta tuleville vuosille. Sijoitus on osa konsernimme vastuullisuustyötä ilmastojalanjälkemme pienentämiseksi. Tavoitteena on kattaa uusiutuvalla energialla koko globaali arvoketjumme”, sanoo IKEA Suomen maajohtaja Timo Hulmi.

Ingka Investments ja OX2 ovat aiemmin sopineet vastaavasta yhteistyöstä Ruotsin kolmen merituulivoimahankkeen osalta viime vuonna 2022, minkä lisäksi OX2 on aiemmin myynyt yhdeksän maatuulivoimapuistoa ja yhden aurinkopuiston Ingka Groupille. Yhteistyötä on tehty Suomen ja Ruotsin lisäksi Puolassa ja Liettuassa. Seuraavaksi OX2:n ja Ingka Investmentsin sopima kauppa etenee kilpailuviranomaisten käsittelyyn, ja sen arvioidaan vahvistuvan kahden kuukauden kuluessa.

Lisätietoja:

Teemu Loikkanen, maajohtaja OX2, teemu.loikkanen@ox2.com, +358 50 373 6243