Tuomas Metsäsestä OX2:n kaupallinen päällikkö

helmikuu 15, 2023, 12:16

Tuomas Metsänen aloitti tammikuussa kaupallisena päällikkönä OX2:n tuulipuistojen teknisestä ja kaupallisesta hallinnoinnista vastaavassa TCM-tiimissä. Tehtävässään Metsänen huolehtii tuulipuistojen toiminnasta.

“Tehtävämme on pitää tuulipuistot tuottavina ja kannattavina asiakkaillemme. Vastaamme myös erilaisten sopimuksellisten asioiden hoitamisesta ja olemme aktiivisesti tekemisissä tuulipuistojen omistajien sekä voimalavalmistajien kanssa. Tulevaisuuden tavoitetilana on laajentaa asiakaskuntaa, palveluntarjontaa ja kasvattaa hallinnoitavien puistojen määrää”, Metsänen kuvailee.

Kuukauden päivät OX2:lla työskennellyt Metsänen vastaa Ponsivuoren, Verhonkulman, Långmossan ja Ribäckenin tuulipuistoista. Tuulipuistot ovat IKEA Suomen omistuksessa ja ne ovat olleet toiminnassa vuodesta 2020 lähtien.

Ennen OX2:lle siirtymistä Metsänen on työskennellyt muun muassa energia-alan myynnin parissa. Työssään hän vastasi teknisistä ja kaupallisista voimalaitostarjouksista sekä asiakassuhteista Latinalaisessa Amerikassa. Koulutukseltaan Metsänen on tuore diplomi-insinööri, mutta taskusta löytyy myös kauppatieteen maisterin paperit.

OX2:lle Metsäsen innoitti hakemaan työn merkityksellisyys ja yhtiöstä muodostunut hyvä mielikuva: “Halusin päästä vauhdittamaan energiamurrosta, ja mikäs olisi parempi paikka sen toteuttamiseen kuin tuulivoima-ala! Tiesin myös, että OX2:lla on todella energinen ja positiivinen meininki.”

Alku OX2:lla on osoittanut, että hyvä mielikuva piti paikkansa myös käytännössä. “Kaikesta voi päätellä, että ihmiset todella viihtyvät täällä. Yhtiö on myös kasvanut suuresti. Vaasan toimipisteemme kasvuvauhti on tällä hetkellä jopa niin kova, etteivät toimiston neliöt meinaa pysyä perässä”, Metsänen nauraa.

OX2:n missio on lisätä uusiutuvan energian saatavuutta. Mistä saat itse energiaa työn ulkopuolella?

“Olen koko ikäni harrastanut eri urheilulajeja ja usein montaa lajia samaan aikaan. Liikunta on itselleni tärkeä keino virkistää mieltä kiireiden keskellä. Monipuolinen urheilu ja läheisten ihmisten kanssa vietetty aika ovat minulle tapoja ladata akkuja”, Metsänen sanoo.