Valtteri Paunosesta OX2:n hankekehityksen projektipäällikkö

helmikuu 11, 2022, 14:05

Kiinteistötalouden DI Valtteri Paunonen aloitti OX2:n hankekehityksen projektipäällikkönä tammikuussa. Hänen tehtäviinsä kuuluu maatuulivoimahankkeiden kehittäminen projektiaihioista rakennusvalmiiksi  tuulipuistoiksi.

”Keskeisimpiä tehtäviäni ovat hankkeiden lupa-asioiden hoitaminen sekä asiantuntijatiimin ja sidosryhmien koordinointi ja johtaminen”, Paunonen kertoo. Hänen vastuullaan ovat tällä hetkellä OX2:n Utajärvellä sijaitsevat Pahkavaaran ja Maaselän hankkeet sekä ne kantaverkkoon yhdistävän voimajohdon luvitus. Useimmiten Paunonen hoitaa tehtäviään Helsingin toimistolta tai kotoaan käsin, mutta matkaa välillä myös hankealueille ja  sidosryhmiä tapaamaan.

Hankkeiden luvitusvaiheen suunnittelussa pyritään siihen, että tuulipuisto voidaan toteuttaa teknisesti ja taloudellisesti optimaalisella tavalla. ”On kuitenkin vähintäänkin yhtä tärkeää huolehtia siitä, että hankealueiden lähiympäristöt ja asukkaat huomioidaan niin, että hankkeen vaikutukset ovat mahdollisimman vähäiset”, Paunonen toteaa.

OX2:lle Paunonen siirtyi YIT:ltä, jossa hän työskenteli niin ikään tuulivoiman hankekehityksen parissa ja oli mukana myös tuulipuistojen rakennuttamisessa sekä transaktioissa. Paunosen mukaan voimalatekniikan nopea kehitys viime vuosien aikana tuo oman mausteensa myös verrattain hitaasti etenevään hankekehitysvaiheeseen. Nykyiset hankkeet tulee suunnitella niin, että ne mahdollistavat myös viiden vuoden kuluttua saatavilla olevan teknologian käytön.

Uuteen tehtäväänsä Paunosen  houkutteli mahdollisuus kehittyä. ”Täällä pääsen oppimaan uutta alan johtavassa firmassa, joka on täysin keskittynyt uusiutuvaan energiaan. Olin myös kuullut etukäteen useammasta suunnasta, että OX2:lla viihdytään”, Paunonen  sanoo. Alku uudessa tehtävässä onkin sujunut mukavasti. ”Perehdytykseen on panostettu ja uudet kollegat ovat ottaneet minut lämpimästi vastaan. On ollut ilo hypätä innostuneeseen ja erittäin asiantuntevaan porukkaan”, Paunonen  kuvailee.

Vapaa-aikaansa Paunonen viettää useimmiten avopuolisonsa ja heidän vilkkaan labradorinnoutajansa seurassa. Myös urheilu on lähellä sydäntä. ”Erityisesti lumilautailu ja harrastelätkä kuuluvat näin talvella aktiviteetteihini”, Paunonen  kertoo ja jatkaa: ”Omien laskujen lisäksi valmennan lumilautajunioriryhmää Talmassa, eli tuttavallisemmin Sipoon Alpeilla.”

OX2:n slogan on Energiamme ei lopu koskaan. Toisin kuin tuulen, työntekijän energia ei ole ehtymätön. Mistä saat itse energiaa työn ulkopuolella?

”Liikunta sekä perheen ja ystävien seura ovat itselleni parhaat tavat rentoutua. Sopiva annos löhöilyä, pizzaa ja tv-sarjoja kuuluvat luonnollisesti myös asiaan. Toivottavasti pian pääsisi taas matkustelemaan myös ulkomaillekin”, Paunonen sanoo.