Niko Liljelundista OX2:n maatuulivoiman vanhempi hankintapäällikkö

marraskuu 30, 2022, 11:00

Niko Liljelund aloitti maatuulivoiman vanhempana hankintapäällikkönä OX2:lla syyskuussa. Hän vastaa työssään tuulivoimaloiden hankinnasta OX2:n eri puolilla Eurooppa sijaitseviin tuulipuistoihin.

Tällä hetkellä Liljelund työskentelee OX2:n Ruotsissa ja Puolassa sijaitsevien tuulivoimahankkeiden voimalahankintojen parissa. Lähiaikoina hänen työpöydälleen tulee myös Suomessa sijaitsevia hankkeita, joissa hyödynnetään kehittyneintä saatavilla olevaa tuulivoimateknologiaa. Hankintatyössä korostuvat ennen kaikkea hyvät yhteistyötaidot.

“Teen töitä useiden alalla toimivien yritysten kanssa. Tuulivoimaloiden hankinnoissa olennaisinta onkin mielestäni löytää luottamukselliset yhteistyösävelet kumppaneidemme kanssa”, Liljelund sanoo.

Tuulivoimaloiden maailma on Liljelundille hyvinkin tuttu jo aiemmalta urapolulta. Ennen OX2:lle siirtymistä hän on työskennellyt muun muassa suurilla tuulivoimalavalmistajilla Vestaksella, Nordexilla sekä GE:llä.

“Olen viettänyt valtaosan urastani niin sanotusti toisella puolella neuvottelupöytää eli myynyt teollisen kokoluokan tuulivoimaloita ja niiden pitkäaikaisia huoltosopimuksia. Lisäksi minulla on jonkin verran kokemusta myös akkuteknologian parista”, Liljelund kertoo.

OX2 oli miehelle tuttu jo monen vuoden ajalta, sillä hän on tehnyt pitkään yhteistyötä yhtiön asiantuntijoiden kanssa aiemmissa työtehtävissään. Näiden vuosien aikana OX2 teki Liljelundiin vaikutuksen, mikä innoitti siirtymään uusien haasteiden pariin.

“OX2:n osaaminen maatuulivoimahankkeiden kehittämisestä ja toteuttamisesta on kansainvälistä huipputasoa. Hakeuduinkin OX2:lle töihin myös siksi, että voisin oppia alan parhaimmistolta ja laajentaa osaamistani”, Liljelund sanoo. “Mielestäni myös yhtiön liiketoimintamalli, jossa teollisen mittakaavan hankkeita toteutetaan avaimet käteen -periaatteella erilaisille omistajille, on tehokkaimpia keinoja rakentaa uutta, puhdasta sähköntuotantoa sekä lisätä investointeja uusiutuvaan energiaan.”

Liljelund on ollut talossa pian kolme kuukautta, ja aloitus on sujunut mukavissa merkeissä. Toimiston lähiympäristön herkullinen lounastarjontakin on jo tullut tutuksi.

“Helsingin konttorimme sijaitsee Kampissa, joten esimerkiksi Albertinkadun Pompierin lounaspöydässä on tullut vierailtua jo useasti. Näiden maukkaiden lounaiden jälkeen on kuitenkin joskus vaarana, että pääkopan meno hyytyy. Silloin on hyvä käydä työpaikan kuntosalilla jumppaamassa hieman lisäenergiaa”, Liljelund sanoo.

OX2:n slogan on Energiamme ei lopu koskaan. Toisin kuin tuulen, työntekijän energia ei ole ehtymätön. Mistä saat itse energiaa työn ulkopuolella?

“Olen aiemmin harrastanut muun muassa purjehdusta ja jousimetsästystä. Nyt minulla on kaksi pientä lasta, jotka pitävät taatusti huolen siitä, että harrastan lähinnä vaipanvaihtoa ja herään virkeänä uuteen päivään viimeistään kuudelta aamulla”, Liljelund naurahtaa.