OX2 ja Infracapital ovat allekirjoittaneet sopimuksen Suomessa sijaitsevasta 60 MW:n tuulivoimaprojektista

Press release ⎜2019-08-19

Kemin Ajoksen tuulipuisto (42 MW) valmistui 2017

M&G Prudentialin infrasijoituksiin keskittynyt yksikkö Infracapital on allekirjoittanut OX2:n kanssa sopimuksen Kröpulnin ja Storbackenin tuulivoimapuistojen ostamisesta. Projekti rakennetaan täysin markkinaehtoisesti ilman yhteiskunnan rahallista tukea.

Kröpulnin tuulipuisto rakennetaan Uusikaarlepyyhyn, ja Storbackenin puisto nousee Vöyriin. Kumpaankin tuulipuistoon tullaan pystyttämään seitsemän turbiinia ja puistojen arvioitu kokonaistuotanto on noin 206 GWh vuodessa.

Infracapitalin toimitusjohtaja Michele Armanini kommentoi hanketta: “Olemme hyvin iloisia voidessamme ilmoittaa hankinnasta. Tämä on ensimmäinen green field -investointimme Suomessa ja lisäksi Infracapital Greenfield Partners Fund I:n (IGP I) ensimmäinen maalle rakennettava tuulivoimaprojekti. Infracapital lukeutuu johtaviin infrastruktuurisijoittajiin, ja olemme mielissämme alkavasta yhteistyöstä pohjoismaisen tuulivoimakehittäjä OX2:n kanssa. Yhteistyöprojekti luo kestävää arvoa IGP I -sijoittajillemme ja tukee merkittävästi Suomen uusiutuvaan energiaan liittyviä tavoitteita”.

“Olemme hyvin iloisia voidessamme ilmoittaa hankinnasta” Infracapitalin toimitusjohtaja Michele Armanini

OX2 rakentaa tuulipuistot niin sanotulla ”avaimet käteen” – eli EPC-sopimuksella ja puistot luovutetaan Infracapitalille vuoden 2021 lopussa. Tämän jälkeen OX2 jatkaa puistojen teknistä ja taloudellista hallinnointia.

“Olemme iloisia OX2:n ja Infracapitalin antoisasta yhteistyöstä ja odotamme sille myös jatkoa. Tämä sopimus mukaan lukien rakennamme markkinaehtoisesti nyt kuutta tuulipuistoa Suomessa. Tämä osoittaa, että tuulivoima on avainasemassa siirryttäessä kestävään energiantuotantoon”, OX2:n toimitusjohtaja Paul Stormoen sanoo.

“Tuulivoima on edullisin tapa tuottaa sähköä Pohjoismaissa. OX2 on investoinut merkittävästi projektien kehittämiseen sekä organisaation kasvuun Suomessa. Näin voimme toimittaa yhä enemmän korkealaatuisia tuulivoimaprojekteja asiakkaillemme kilpailukykyisillä sähkön hinnoilla”, toteaa OX2:n Suomen maajohtaja Teemu Loikkanen.

OX2 rakentaa tällä hetkellä 15 tuulipuistoa Pohjoismaissa ja näiden puistojen kokonaistehomäärä on noin 973 MW. Suomessa parhaillaan rakennettavien hankkeiden kokonaisteho on noin 190 MW.

“OX2 on investoinut merkittävästi projektien kehittämiseen sekä organisaation kasvuun Suomessa” OX2:n Suomen maajohtaja Teemu Loikkanen
Projektin faktat
  • Kröpulnin tuulipuisto: Seitsemän Vestas V150 4,3 MW -tuuliturbiinia, joiden kokonaiskorkeus on 203 metriä
  • Storbackenin tuulipuisto: Seitsemän Vestas V150 4,3 MW -tuuliturbiinia, joiden kokonaiskorkeus on 220 metriä