OX2 och Green Investment Group tecknar avtal om 43 MW vindkraft

juni 12, 2019, 10:00
 Icke regulatorisk
Green Investment Group, en världsledande investerare inom infrastruktur, har tecknat avtal med vindkraftsutvecklaren OX2 om att förvärva Hornamossen vindpark med tio vindkraftverk i Habo kommun.

Ed Northam, chef på GIG EMEA, säger: ”Jag är glad över samarbetet med OX2 för att leverera GIG:s tredje landbaserade vindkraftsprojekt i Sverige inom två år som backas upp av ett PPA*. Samtidigt som PPA-lösningar blir alltmer populära i Europa fortsätter Sverige att ha en ledande roll och 2019 ser ut att bli ytterligare ett exceptionellt år för den svenska landbaserade vindkraften. GIG kommer att fortsätta söka nya möjligheter i Norden, vilket är i linje med vår mission att accelerera omställningen till en grönare global ekonomi.”

“Vi är väldigt nöjda över att ha etablerat en god affärsrelation med Green Investment Group, en väldigt stark och kapabel investerare inom förnybart i Norden”, säger Paul Stormoen, vd på OX2.

“OX2 började utveckla projektet 2006 och vi är glada över att nu kunna påbörja byggnationen”, avslutar Dimitrios Tsioulis, Transaction Manager på OX2.

OX2 har totalentreprenadansvar under byggnationen av Hornamossen vindpark och kommer efter driftsättningen även att ansvara för den tekniska och kommersiella förvaltningen av parken. Turbinleverantör är Siemens Gamesa som kommer att ansvara för drift och underhåll enligt ett 25-årigt serviceavtal. Vald turbinmodell är Siemens Gamesa SWT-DD-130 4.3MW. Vindparken beräknas vara färdigbyggd i slutet av 2020.

OX2 bygger för närvarande sju vindparker i Sverige, vilket motsvarar ca 750 MW.

Fakta om projektet
- Anläggningen kommer att bestå av tio vindkraftverk från Siemens Gamesa, SWT-DD-130 4.3MW. Vindkraftverken är 175 meter i totalhöjd.
- Den beräknade elproduktionen från parken motsvarar elförbrukningen för 24 000 hushåll/år (5 000 kWh per hushåll, vilket är ett genomsnitthushåll i Sverige).
- De största underleverantörerna är: Siemens Gamesa (turbiner), Vattenfall (elnät), Kanonaden AB (vägar och fundament).
- OX2:s juridiska rådgivare i affären var DLA Piper.
- *GIG har säkrat ett långsiktigt avtal (PPA) för köp av elen från parken med Axpo Nordic.

För mer information kontakta:
Paul Stormoen, vd, OX2, Tel: 070-671 18 18, paul.stormoen@ox2.com