OX2 säljer vindpark i Italien på 27 MW

juni 1, 2023, 07:50
 Icke regulatorisk

OX2 har tecknat avtal om att sälja en landbaserad vindpark om 27 MW i Foggia, Italien, till Glennmont Partners, en av Europas största fondförvaltare som helt fokuserar på investeringar i infrastruktur för förnybar energi. Det här är OX2:s första försäljning i Italien. OX2 förväntar att transaktionen kommer att inkluderas i resultatet för det tredje kvartalet 2024.

OX2 kommer att äga projektet under hela byggfasen och projektet lämnas över till köparen i samband med produktionsstart. Byggnationen beräknas påbörjas augusti 2023 och förväntas vara slutförd september 2024.

- Vi är mycket glada över vår första försäljning i Italien. Det är en marknad med stor långsiktig potential och vi ser fram emot att fortsätta utveckla nya projekt inom landbaserad vind, men även andra teknologier som solkraft och energilagring. Vi är också glada över att köparen är Nuveen Infrastructure, som har stor erfarenhet av att investera i förnybar energi och infrastruktur kopplad till omställningen, säger Paul Stormoen, vd, OX2 AB.

- Vi är mycket nöjda med att ha tecknat avtal med OX2 för att utöka vår portfölj med landbaserad vind i Italien. Att förvärva projektet genom ett kontrakt där vi tar över i samband med driftsättning gör det möjligt för våra kunder att erhålla en stabil avkastning medan de undviker riskerna i byggnationsfasen. Den här affären passar väl in i vår strategi att investera i utvecklingen av brownfield infrastruktur, och kommer att ren och kostnadseffektiv kraft till södra Italien”, säger Joost Bergsma, grundare av Glennmont Partners från Nuveen.

När vindparken är driftsatt kommer OX2 att ansvara för den tekniska och kommersiella förvaltningen under ett femårigt avtal, för att optimera produktionen och övervaka driften.

About Nuveen Infrastructure
Nuveen Infrastructure is the infrastructure investment arm of Nuveen, the investment manager of TIAA with $1.1 trillion in assets under management as of 31 Mar 2023. Nuveen Infrastructure aims to invest in middle market opportunities across multiple strategies and sectors, including clean energy, agribusiness, telecommunications, transportation, and social infrastructure. Our platform offers a diverse set of vehicles and customized strategies as well as deep expertise through an extensive operating partner network.