Anders Borg kör över Centern om andelsägd vindkraft

april 15, 2010, 10:39
 Icke regulatorisk
Centerpartiets förslag om en ny avdragsmöjlighet för vindkraftskooperativ har stoppats av finansminister Anders Borg. Centerpartiet förespråkade ”ett snabbspår” och ville avisera en lösning för andelsägd vindkraft i den ekonomiska vårpropositionen, men tvingades vika sig för moderaterna.

– Det är oerhört tråkigt att finansministern har kört över Maud Olofsson i Centerns egen hjärtefråga om vindkraft. Andelsägande är ett oslagbart sätt att skapa förankring för vindkraften, minska kostnaderna för vindkraftsutbyggnaden och utmana de stora eljättarna. Det måste kännas tungt för de många allianspolitiker som engagerat sig för andelsägd vindkraft, säger Linda Magnusson, vd för O2 Vindel. Försäljningen av vindkraftsandelar har rasat efter Skatteverkets uttalande för snart två sedan om att vindkraftskooperativ ska uttagsbeskattas. Centern har lagt fram ett förslag om en avdragsrätt för kapitalinsats, som skulle göra att uttagsskatten neutraliserades. Ledande centerpartister har i ett stort antal debattartiklar (http://www.mynewsdesk.com/se/view/news/debatt-vindkraftskooperativ-4411) kritiserat oppositionens förslag om en utredning: ”Därför förordar vi snabbspår istället för att dra frågan i långbänk, så som oppositionen vill genom att utreda frågan.” ”Jag förordar ett snabbspår, att vi kan göra en avisering redan i vårbudgeten och sedan ha en ordentlig lagstiftning till hösten”, sa Centerns finanspolitiska talesperson Roger Tiefensee i en riksdagsdebatt (http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=101&dok_id=GX0985&bet=2009/10:85)den 10 mars. Kristdemokraternas Lennart Sacrédeus ansåg i samma debatt att detta förslag ”ska vinna framgång”. I en enkät till Centerns riksdagsledamöter i mars ställde olika vindkraftskooperativ frågan: ”Kommer du att verka för att säkerställa att Centerns förslag om avdragsrätt för kooperativ läggs fram i den ekonomiska vårpropositionen?” Samtliga tio C-ledamöter som svarade, samt partisekreterare Anders Flanking, svarade ja på frågan. ”Nu återstår att se om finansdepartementet och Moderaterna går med på detta”, skrev Centerpartiets riksdagsledamot Annie Johansson i en debattartikel (http://www.finnveden.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=35654&Itemid=51) så sent som den 13 april. Men moderaterna har nu stoppat förslaget, som inte ens nämns i den ekonomiska vårpropositionen. – Det är mycket svårt att förstå att Centern och Maud Olofsson har låtit sig köras över av Moderaterna, säger Linda Magnusson. Den rödgröna oppositionen har gemensamt krävt (http://www.rodgron.se/nyheter/vi-vill-losa-problemet-med-uttagsskatten-for-vindkooperativ/)att ”regeringen omedelbart tillsätter en utredning med uppgift att lösa frågan”. Bakgrundsinformation: I dag är tio procent av all vindkraft andelsägd. Att vara andelsägare innebär att man köper in sig i ett fullstort vindkraftverk motsvarande sin beräknade elförbrukning. I genomsnitt innebär det en kapitalinsats på cirka 100 000 kronor (6 700/andel). När vindkraftverket tas i drift får andelsägaren sin el till ett lägre pris (16 öre/kWh).